Índice de Documentos > Boletines > Boletín Mayo 2007
 

CUINA RÀPIDA O CUINA TRADICIONAL

                                                                         

                                                                                                                                                          Salvador Garcia Cerdá

 

            La manca de temps i l’apressat que es viu a hores d’ara, fa que les famílies, i d’una manera especial les que treballen els dos membres del matrimoni, estiguen oblidant la cuina tradicional i canviant-la  per productes pre-cuinats o rescalfats en el microones i que cada vegada sàpien menys cuinar com ho feien les nostres mares o les nostres iaies.

         Però aquesta manera de cuinar de pressa i corrent i sense tindre temps per assaborir el menjar abans de traure’l del foc, o per endreçar un plat com cal, no es pot comparar amb la cuina de tota la vida. Com ha de ser igual el caldo d’un putxero on la carn i els cigrons estan dues hores bollint, que qualsevol menjar que no s’arriba a ficar al foc i quasi no te temps a escalfar-se?

         Per desgràcia, la cuina ràpida és la que està generalitzant-se i,  de no canviar la forma de viure, no passarà massa temps per què la cuina tradicional estiga oblidada del tot, i menjar-se un  putxero ben gustos, un  plat  d’olleta de blat ben calenta, unes  fasseures amb prou cansalada, un  arròs caldós amb fesols i penques, un plat fondo de potatge, uns saborosos gaspatxos o una  paella fins i tot amb el seu socarrat, serà un esdeveniment  extraordinari, del qual sols podràn gaudir molt poques persones, i qui tinga aquest privilegi, haurà  d’anar a llocs específics i pagar-los a preu d’or.

 

          La falta de tiempo y lo acelerado que se vive en los tiempos que corren, hace que las familias, y de una manera especial las que trabajan los dos miembros del matrimonio, estén olvidando la cocina tradicional, cambiándola  por productos precocinados o recalentados en el microondas, haciendo que cada vez se sepa menos cocinar como lo hacían nuestras madres o nuestras abuelas.

            Pero esta forma de cocinar deprisa y corriendo, sin tener tiempo siquiera para saborear la comida antes de sacarla del fuego, o para aderezar un plato como es debido, no se puede comparar con la cocina de toda la vida. ¿Cómo puede ser igual el caldo de un puchero donde la carne y los garbanzos estén dos horas hirviendo, que cualquier comida semicocinada que no se llega ni a ponerse al fuego y, cuando se pone, casi no tiene tiempo de calentarse?

            Por desgracia, la cocina rápida es la que se está generalizando y,  de no cambiar la forma de vivir,  no pasará demasiado tiempo para que la cocina tradicional esté totalmente olvidada, y comerse un  puchero bien gustoso, un  plato  de olleta de blat muy caliente, unas  fasseures con bastante tocino, un  arroz caldoso amb fesols i penques, un plato hondo de potaje, unos sabrosos gazpachos o una  paella incluso con su socarrat, será un acontecimiento  extraordinario, del que solo podrán gozar muy pocas personas, y quien tenga ese privilegio, deberá  ir a lugares específicos y pagarlos a precio de oro.

 

Volver